Всім відомо, що українську продукцію цінують за кордоном  за якість та помірні ціни. Україна пишається продуктами від солодощів до міцного алкоголю. А що на рахунок овочів? Чи можливо локальній компанії експортувати в Європу, а то і реалізовувати овочі всім світом?

Ці питання обговорювали з вінницьким агропідприємством Органік-Д, а точніше, з його директором Вадимом Кричковським.

– Вадиме, розкажіть будь ласка,  про вашу  компанію, яка вже здебільшого стала знайомою вінничанам.

– Компанії Органік-Д всього 3 роки від народження. Починалось її існування з 60 га, на яких вирощували переважно моркву. Цікаві ми стали на ринку своїм борщовим набором – окрім моркви, Органік-Д відрізняється серед інших компаній солодким  буряком, якісними  картоплею,  цибулею  та капустою.

– Яку площу обробляєте зараз і як саме?

Зараз маємо в обробітку близько 300 га. До 2025 року плануємо перевести всю площу на крапельне зрошення для вирощування коренеплодів та інших овочів. Дотепер, окрім овочевого клину, вирощуємо зернові та соняшник.

На сьогодні овочеві культури в Органік-Д  налічують  200 га  і  до всіх застосовується мережа крапельного зрошеня. Завдяки  використанню органічного добрива та  чітко відпрацьованій системі захисту рослин наші овочі  із сезону в сезон все більше розкривають свій генетичний потенціал. Урожайність, моркви, наприклад складає   80 тонн на га.

– Чому зосередилися саме на овочах борщового набору і чи задовольняє вас як виробника місцевий ринок збуту?

– Ідея створити сучасну агроферму  не прийшла нізвідки. Був проведений  аналізу ринку, який показав, що в Центральній Україні небагато господарств, зосереджених в цьому напрямку. У Вінницькій області майже немає виробників, що вирощують овочі у відповідних до наших обсягах. Продукція Органік-Д під однойменною торгівельною маркою продається у найбільших мережах Вінницької області та Україні.  Але незважаючи на успіх молодого підприємства, вже за рік діяльності в Органік-Д ми поставили за мету реалізовувати в тому числі овочі за кордон, бо це, по-перше, розширює та стабілізує наші можливості,  по-друге, за умови правильних дій, робить компанію більш прибутковою.

– До яких саме ринків придивлялися?

Придивлялися до Європи, а саме до Польщі та Німеччини. У нас були попередні домовленості з всесвітньою компанією дитячого харчування. Вони зацікавилися нашою продукцією, оскільки нітратне навантаження на кілограм овочів у нас не перевищує норми встановленої ЄС для дитячого організму. Особливо їх приваблювали морква та гарбузи для виробництва овочевих соків і пюре. Та пандемія внесла свої  правки у менеджерські рішення. До того ж, потенційні партнери  вимагають обсяги продукції, на які ми зможемо вийти тільки у 2025 році. До речі, це проблема багатьох агропідприємств – масштаби. Тому, наприклад, ті ж фруктовики часто об’єднуються у організації та експортують під одним «прапором».  Нам така схема не дуже підходить, але треба з чогось починати.

– А як зараз ви шукаєте партнерів?

Ми неодноразово розглядали необхідність відвідування виставок з метою пошуку міжнародних партнерів. Спочатку акцентували увагу на німецькій  Fruit Logistica – одній з найбільших площадок для бізнесу у  світі. Але потім переорієнтувалися на Схід. У 2021 році в Об’єднаних Арабських Еміратах відбудеться  Еxpo, яка вважається найпрестижнішою платформою для демонстрації інноваційних розробок і пошуку інвесторів. В цілому це шанс заявити про себе.

А вже зараз ведемо перемовини з продуктовою компанією з Саудівської Аравії. У цьому році маємо намір поставити їм пробні партії товару.

– А що приваблює світових партнерів і які складнощі виникають в роботі?

– За кордоном цінують так би мовити чистоту продукту, його екологічність, унікальність. Європейці втомилися від буденного пакування, вони хочуть «хєндмейд». Але з причини максимально механізованих  виробничих процеси з вирощування овочів «борщового набору» і  мінімума  ручної праці, овочі мають відносно низьку собівартість. Що стосується Сходу, то тут ділова культура має ряд особливостей і для українського бізнесу може бути незвичною. Часто особисті відносини мають пріоритет над комерційними зв’язками.

Останнім роком низка постачальників та імпортерів натрапили на проблеми із транспортуванням продукції та зазнали збитків. Але сподіваємося, що це – тимчасові труднощі.

– Якщо резюмувати, то чому підприємці намагаються експортувати?

– Причин багато. Це і зріст продажів,  розширення асортименту і прибуток у “твердій валюті”, досвід, конкурентоспроможність вдома, бо “ми такі”, “ми змогли”, нашу цибулю їдять мешканці нефтяних королівств  Персидської затоки!

– Ваші плани щодо розвитку підприємства Органік-Д?

Працюємо над збільшенням потужностей для зберігання продукції. Минулої осені отримали довгоочікуваний Global G.A.P сертифікат. Харчова безпека міжнародного рівня – в пріоритеті, тому що  саме це – шлях до зарубіжних партнерів.

Органічні добрива і зберігання –– це переваги, за рахунок яких ми так активно розвиваємося. Завдяки органічним добривам від партнерів зменшуємо собівартість продукції, а за рахунок якісного зберігання вибудовуємо сталі стосунки з клієнтами, пропонуючи їм відмінний товар 12 місяців на рік.

 


За оцінками європейських інформаційних джерел Україна є одним з провідних виробників фруктів і овочів у своєму регіоні, а по деяких позиціях – і в глобальному вимірі. Найбільше експортують яблука, ягоди, горіхи, з овочевих – тепличні томати та огірки, часник, бобові, тощо.


Автор матеріалу: Юлія Чернік